Udforskning af designproces 2

jeg registrerer hvordan jeg designer – kan jeg bruge det til noget?

Den her artikel ville blive klart sjovest, hvis jeg bare skrev: ‘Nej! Nope! Slet ikke!’ Meeen, nu er der jo ingen, der siger, at det skal være sjovt, vel? Derfor får du selvfølgelig også et positivt svar på mit retoriske spørgsmål: ‘Jeps! Det giver faktisk en ret anvendelig indsigt’:

Mere puslespil

Puslespilsmetaforen beskriver en udvikling henimod et mål. Jeg skal samle puslespillet, og det er underforstået, at jeg skal samle det på en måde, der falder i min kundes smag. Hvis det hele vender forkert for ham, så har det jo været spil af tid og om igen. En hel masse information hjælper mig til at afgrænse et godt mål for indsatsen.

Forestil dig et virvar af krav og ønsker og omstændigheder og facts og drømme viklet ind i hinanden som et kludetæppe af løse ender. Det inspirerer og udfordrer, og jeg får lyst til at trække i trådene og se, hvad der sker. Jeg forestiller mig, at hjernen har et dedikeret område til den her specifikke opgave, og de aftryk, dette sammensurium af blandede informationer laver, omdannes til visuelle indtryk og specifikke krav, der udgør målet.

Dette mål og dets klarhed definerer både hvor nemt og hvor hurtigt, jeg kan lave mit designarbejde (aka samle puslespillet). Hvis målet er utydligt, er det sandsynligt, at jeg kommer til at sidde og vende og dreje brikkerne, og at mit beslutningsgrundlag er usikkert. Er målet tydeligt, så skal brikkerne jo ‘bare’ udvælges og sættes sammen.

Det brugbare i registreringen

Før jeg begyndte at tænke over, hvordan jeg designer, havde jeg brug for den samme mængde information. Jeg havde dog svært ved at forklare, at min hjerne lever af associationer, stemninger og relationer, og at der ikke fødes ret mange gode ideer i den, hvis den kun fodres med facts og standardkrav, (…det kunne være fx. ‘Flot’ eller ‘iøjefaldende’).

Denne øvelse har ledt til:

  • Mere detaljerede krav til den dokumentation og information, jeg tilbydes forud for en opgave
  • Afklaring og kommunikation af specifikke designmål forud for opgaven
  • Færre usikkerheder i forhold til kreative afstikkere
  • Nye metoder til kommunikation om design
  • Større indsigt i, hvad jeg selv kan iværksætte for at arbejde i flow
  • Bevidst modarbejdelse af designprocessen, når jeg tegner/maler med kunstnerisk sigte